Дойче веле

от Уикипедия, свободната енциклопедия
Направо към навигацията Направо към търсенето
Дойче веле
Deutsche Welle
Deutsche Welle
Deutsche Welle
Седалището в Бон
Тип международна
Стартиране 3 май 1953 г.
Собственик Правителство на Германия
Картина 1080i (HDTV)
Страна Flag of Germany.svg Германия
Език немски, английски, испански
Седалище Берлин, Бон
Директор Питър Лимбург
Излъчване за цял свят
Уебсайт www.dw.com
Дойче веле в Общомедия

„Дойче веле“ (на немски: Deutsche Welle) е международна медия в Германия, включваща телевизия, радио и информационен портал в интернет.

Официалната цел на медията според Закона за „Дойче веле“ е „да разпространява в чужбина широкообхватната картина на политическия, културен и стопански живот в Германия, а също и да представя и разяснява германските възгледи по важни въпроси“.

„Дойче веле“ предлага радио и интернет съдържание на 30 езика, а телевизионната програма е 24-часова и е на немски, английски, арабски и испански език. Целевата група на медията са хора, с интерес към Германия и Европа, особено тези, които могат да имат влияние в страните си. Зрителите и слушателите на „Дойче веле“ в световен мащаб през 2011 г. са над 86 милиона души седмично.

Сградата на радиото се намира в Бон, а на телевизията – в Берлин. [1][2]

„Дойче веле“ излъчва първата си програма по радиото на 3 май 1953 година – реч на германския президент Теодор Хойс до германците по света. През следващата година започва излъчване на английски, френски, испански и португалски език. От 1957 година в програмата на радиото влизат курсове по немски език. В следващите години „Дойче веле“ добавя нови езици към програмата си. От 1 август 1963 г. има българска редакция. „Пражката пролет“ е първото изпитание за „Дойче веле“ като „кризисно радио“. На 1 април 1992 е пусната телевизия „Дойче веле“. През 2005 г. към медията е добавен информационният портал www.dw.de.[3]

„Дойче веле“ се финансира от правителството на Германия с пари от данъци. Отговорен за медията е министърът на културата и медиите на Германия. Годишният бюджет е около 270 милиона евро. [4]

В „Дойче веле“ работят близо 1500 души от 60 националности. [2]

От 31 декември 2011 радио „Дойче веле“ спира да се излъчва на къси вълни в България, защото намалява броят на хората, които притежават радиоприемници, работещи на къси вълни. Наред с това се прекратява и излъчването на УКВ. Радиото ще продължи да се излъчва онлайн. През 2011 година уникалните посещения на българската част от портала на „Дойче веле“ в интернет са 50 000, а месечните прочитания достигат до близо три милиона. [5][6]

Външни препратки[редактиране | редактиране на кода]

Източници[редактиране | редактиране на кода]

  1. ABOUT US. Deutsche Welle. // Deutsche Welle. Посетен на 8 септември 2011. (на английски)
  2. а б 40 години радиопредавания на български език от „Дойче Веле“. // Електронно списание LiterNet, 14.08.2003, № 8 (45). LiterNet, 14 август 2003. Посетен на 8 септември 2011.
  3. Chronology. Deutsche Welle. // Deutsche Welle. Посетен на 8 септември 2011. (на английски)
  4. How is Deutsche Welle financed? FAQs. Deutsche Welle, 16.12.2010. // Deutsche Welle. Архивиран от оригинала на 1 август 2012. Посетен на 8 септември 2011. (на английски)
  5. „Дойче веле“ напуска УКВ ефира, продължава с други формати. // Дневник.БГ. Икономедия, 18 май 2011. Посетен на 8 септември 2011.
  6. „Дойче веле“ на български остава!. // DarikNews.bg. 18 май 2011. Посетен на 8 септември 2011.